Ademhalingstherapie

Wanneer adem en ontspanningtherapie? Gezonde stress bestaat. Denk aan spanning voor bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek, examen of presentatie. Maar stress kan ook heel ongezond zijn. Deze negatieve stress ontstaat wanneer uw omgeving meer van u vraagt, dan dat u op dat moment aan kunt. Te lang en te veel stress, zorgt voor vervelende klachten. Wij onderscheiden deze in vier groepen. 1. Spanningsklachten: hyperventilatie, gespannenheid, vermoeidheid, hoofdpijn, slaapproblemen en burn-out 2. Psychische klachten: angst-of paniekaanvallen, fobie, depressie en traumaverwerking 3. Klachten m.b.t. houding, adem, stem en beweging: rugklachten, nekklachten, adem problemen, verkromming van de rug (scoliose), romp balans, chronische pijn, KANS problemen (zie KANS), stem en orgaan problemen 4. Spanningklachten door lichamelijke oorzaak: als u hert- long of oncologisch patiƫnt bent, brengt dat spanning met zich mee. Dat kan klachten opleveren. Maar we zien ook vaak spanningsklachten bij mensen met een aandoening aan de hersenen, ruggenwervel, zenuwen, of aan de inwendige organen.
Wat is adem en ontspanningstherapie? Met adem therapie wordt de adembeweging weer natuurlijk en ontspannen. Met ontspanningstherapie wordt u zich bewust van de spanningen die u voelt en leert u daarmee omgaan. Door het combineren van deze therapieen leert u de spanning zelf te regelen: via aandacht, voorstelling, houding, beweging en ademhaling. daarmee ontdekt u of een probleem samenhangt met een onnodig verhoogde spanning. U leert deze te verminderen, waardoor u uw klachten kunt laten verdwijnen. De Behandeling. Ligt, staat of zit u het liefst? In de eerste vier sessies kijken we bij welke manier van behandelen u het beste ontspant. Tijdens deze behandelingen kijken we of uw klachten verminderen door de therapie. Als dit het geval is, weten we meestal ook waar de oorzaak ligt. Samen werken we aan uw herstel. Ook leert u hoe u de spanning de baas kunt worden en blijft. Het komt voor, dat ondanks de behandeling klachten niet verminderen en de spanning blijft. Vaak is dan wel duidelijk waar de oorzaak van uw klachten liggen. Samen bespreken we dan de alternatieven, zoals terugverwijzen naar de huisarts of een andere behandeling.