Fascie release therapie, Behandeling van de fascia kan stijfheid en acute en chronische pijn succesvol verlichten. Het is een aanvulling op triggerpoint therapie, maar wat is fascia?. Dit is een weefsel dat alles in ons lichaam aan elkaar verbind. Het bestaat uit bindweefsel en zit als een laagje vlies om alle spieren, botten, zenuwen, bloedvaten en organen. Deze vliezen zijn onderling met elkaar verbonden. Dit zijn vaak beweegbare verbindingen. Tussen de verschillende lagen zijn glijbewegingen mogelijk. Op bepaalde plaatsen zijn deze lagen verdikt en vormen zo onder meer het kapsel van gewrichten of gewrichtsbanden. Al deze vliezen en laagjes vormen samen een netwerk. Dit noemen we een fasciaal netwerk. Facie is een weefsel wat kan glijden maar ook een beetje samentrekken. Er zitten zenuwen en veel zenuw uiteinden in. Deze zenuwen registreren bewegingen, houdingen maar ook pijn. Als het facie weefsel in een slechte conditie is, kan dat pijn veroorzaken. Door verklevingen in de fascia kan de beweeglijkheid van de spieren en van de gewrichten beperkt zijn. Ongunstige (werk)houding maar ook een ongeluk, blessure, stress, overbelasting en te weinig beweging kunnen leiden tot verstoringen in dit netwerk van fascie weefsel. F.I.T. Fascia Integratie Therapie is de term die gebruikt wordt voor een methode van fasciatherapie. Een methode om stoornissen en pijn in de weke delen/fascia binnen het houdings-bewegingsapparaat te diagnosticeren en te behandelen. De fascie therapeut werkt specifiek op dit facie netwerk. Een behandeling door de fasciatherapeut bestaat altijd uit een combinatie van een specifiek onderzoek van het totale lichaam, gevolgd door behandeling van de gewrichten, spieren en bindweefsel lagen. Soms wordt daarbij gebruik gemaakt van specifieke instrumenten, om de fascie los te maken. Gevolgd door oefeningen om de verkregen beweeglijkheid te behouden en een advies voor training. Doel van dit alles: afname van klachten, verbeterde houding, efficiƫntere beweeg patronen, groter welbevinden, vergrootte belastbaarheid en, door toename van de veerkracht, verkleining op letsel.

Fascie release