Als eerste begint Jan Janszen met het herkennen van het pijn gebied van de patiënt. Hij kijkt welke spieren de pijn veroorzaken en onderzoekt de spieren. De myofasciale triggerpoints bevinden zich in een verharde streng en voelen bij palpatie (onderzoek) aan als een plaatselijke verdikking. De patiënt ervaart door druk de herkenbare pijn. Ook kijkt hij naar afname van spierkracht en spierlengte. De therapie zal gericht zijn op het inactiveren van de myofaciale triggerpoints, waardoor de strakke spierstrengen die verantwoordelijk zijn voor de toegenomen spierspanning worden losgemaakt. De pijn zal hierdoor afnemen. Ook de lengte van de spier moet weer worden genormaliseerd. hiervoor bestaan verschillende technieken. de meest gebruikte zijn: Triggerpoint Dry Needling Triggerpoint compressie d.m.v. aanhoudende druk op het triggerpoint Cirkelvormige kneding met toenemende druk Warmte of koude applicatie Contract-relax (spierontspanning) Leren ontspannen van de spier (m.b.v. myofeedback apparatuur) Houdingsadviezen en eventuele oefeningen

Triggerpoint massage

De hoeveelheid aan behandelingen is lastig aan te geven, dit omdat geen persoon hetzelfde is. Er bestaat veel verschil in reactievermogen tussen mensen onderling, met name in het tempo waarin myofasciale triggerpoints te inactiveren zijn. Hoe resoluter en consequenter een patiënt zijn veroorzakende en klachten onderhoudende factoren aanpakt, des te sneller een goed resultaat wordt bereikt.